Maak de natuurlijke wrijvingen van het creatieve proces productief

Het grootste deel van mijn werkervaring is afkomstig van mijn tijd bij consultancybedrijven en marketingbureaus. Ik heb altijd projectmatig en voor meerdere klanten tegelijk gewerkt. Dat vind ik mega-interessant, het is een groot voorrecht om bij zoveel mooie bedrijven in de keuken mee te kunnen kijken.

In mijn werksituaties heb ik ook nogal wat wrijving gezien. Het creatieve proces en de resulterende dynamiek tussen klant en bureau levert nou eenmaal wel eens wrijving op. Dat is op creatief vlak niet erg, misschien zelfs nodig, maar er zijn ook een paar valkuilen die vermeden kunnen worden.

Ik heb het vaak meegemaakt: vanuit enthousiasme meteen de creativiteit induiken. Terwijl, als je even stilstaat om de valkuilen in te calculeren kan dit veel ellende schelen aan het einde van de rit. Het kost je weinig tijd en levert een goede en productieve relatie op.

Heb een afgekaderd plan waarbinnen je creatief kunt zijn

Het lijkt nogal een open deur maar ‘gewoon beginnen’ is geen strategie. Uiteindelijk wil je altijd een doel bereiken. Bespreek dit van tevoren goed met elkaar. Beslis ook welk publiek je met jouw creaties wil gaan aanspreken. Daarna brainstorm je over welke verhalen hier het beste bij passen en in welke vorm je deze wilt maken.

Moet dit een dik boekwerk zijn? Nee. Een eenvoudig maar concreet plan is voldoende. Omschrijf de dingen die belangrijk voor je zijn en waar je niet zomaar van af wilt wijken. Dit zorgt voor een kader waarbinnen je creatief kunt zijn. Zo verzeker je dat je bijdraagt aan de doelen. Maar het biedt ook genoeg vrijheid voor creativiteit.

De maker staat altijd in contact met de opdrachtgever

Een plan is een goed begin. Maar timmert natuurlijk niet alles dicht. Dat is ook niet de bedoeling. Gaandeweg kunnen er nieuwe inzichten ontstaan. Het is daarom cruciaal dat degene die het creatieve werk doet (schrijven, ontwerpen, fotograferen) in direct contact staat met de opdrachtgever. Dit zorgt ervoor dat de opdrachtgever zijn wensen kan uiten en de creatieve professional kan aangeven of iets haalbaar is. Daarnaast, en wellicht belangrijker, ontstaat er een dialoog die de creativiteit bevordert. Als er een sfeer is waarbij iedereen nieuwe ideeën kan opperen zul je verstelt staan welke creativiteit er allemaal boven water komt.

Er is vaak een reflex bij het bureau om tussen de klant en de uitvoerder te gaan zitten. Met de beste bedoelingen uiteraard – zoals het bewaken van kwaliteit en behouden van goede relaties – maar inhoudelijk werkt het beter om een stap opzij te doen en te vertrouwen op ieders professionaliteit.

Werk gestructureerd, alleen zo houd je vol en blijf je op koers

Een idee lijkt vaak simpel, maar als je het dan gaat uitvoeren komen er toch veel details bij kijken. Om het werk tot een succes te maken moet je die details goed in de gaten houden. Ook zullen de resultaten niet altijd direct zichtbaar zijn. Creativiteit vergt een lange adem. Een goede werkstructuur, hoe tegenstrijdig dit ook klinkt, zorgt ervoor dat je volhoudt, niet wegglijdt van de ingeslagen koers en je doel bereikt.

Dit hoeft niet ingewikkeld te zijn. Veel bedrijven gebruiken bijvoorbeeld een Kanban-bord met kolommen en kaartjes om bij te houden wat, wanneer en door wie gedaan moet worden. Dit kan je prima gebruiken voor creatief werk. Knip de opdracht op in kleine taken en maak een planning wanneer je wil dat iedere taak klaar is. Binnen die tijd moet het gebeuren. En we weten allemaal: onder (lichte) druk komen je beste ideeën naar boven. Zo zorg je ervoor dat het niet alleen bij ideeën en plannen blijft, maar dat je het ook echt gaat dóén.

Misschien wel de allerbelangrijkste les: je kunt niet alles van tevoren bedenken. Als je al deze checkboxen hebt aangevinkt, ben je lekker aan de slag en komt het echt allemaal goed.

Comments are closed.