Leadgeneratie: vijf alternatieven voor whitepapers en e-books

Het uiteindelijke doel van contentmarketing is altijd dat jouw beoogde doelgroep een door jou gewenste actie onderneemt – conversie genaamd. Goede content en mooie verhalen zijn goed, maar voor een marketeer zijn ze slechts een middel, niet het doel.

Wanneer marketeers denken aan conversie, denken ze ook meteen aan whitepapers en e-books. Voor een diepgravende stuk zijn mensen namelijk bereid hun gegevens achter te laten. Voor een blog niet.

Maar inmiddels zijn we murw geslagen met e-books en whitepapers. Bovendien komen de meeste neer op een van de twee uitersten: de inhoud is heel sterk en uitgebreid, mensen beseffen zich dat de materie complex is maar raken tegelijkertijd totaal overweldigd. Of de inhoud is flinterdun en men heeft direct door dat verkoop het eigenlijke doel is. Waardoor mensen zich bekocht voelen, want de contactgegevens zijn wel afgegeven.

Daarom zetten we vier alternatieven whitepapers en e-books op een rij.

Onderzoek

Door zelf onderzoek te doen en te publiceren deel je nuttige kennis en relevante inzichten met je potentiële klanten. Voor een presentatie met bevindingen die hout snijden willen mensen best hun emailadres geven.

Bonus: je kunt aan dezelfde mensen vragen of ze respondent willen zijn voor je onderzoek. Stuur een korte enquête rond en vraag aan het einde of men de resultaten per email wil ontvangen.

Scan

Met een scan geef je een gepersonaliseerd antwoord op een vraag. Een bezoeker vult een formulier in en daar wordt het antwoord op aangepast.

Calculator

Verkoop je iets op maat? Laat mensen zelf een pakket samenstellen of hun prijs berekenen. Een calculator is een goede leadgenerator.

Webinar

Een webinar is misschien wel de meest persoonlijke manier van digitaal contact. Mensen schrijven zich van tevoren in, tijdens het webinar deel je nuttige kennis en achteraf kunnen de deelnemers vragen stellen.

Met andere woorden, een heel persoonlijk instrument waarmee je toch efficiënt en effectief een grotere groep bereikt. Extra voordeel: meestal kun je een webinar opnemen zodat mensen deze later terug kunnen kijken.

Demo

Je kunt je afvragen of een demo nog onder marketing valt, of dat het al verkoop is. Het is in ieder geval een goede manier om laagdrempelig jouw product te laten zien. Je kunt demo’s op verschillende manieren geven: persoonlijk langsgaan, via een video-call met screenshare, de lead toegang geven tot een testomgeving of een vooraf opgenomen producttour laten zien.

Comments are closed.