Een dosis motivatie om te beginnen met verhalen schrijven

De meeste mensen hebben een nare associatie bij het woord ‘marketing’. Voor velen staat het gelijk aan reclame. Reclame = irritant. En toch, als we een goed verhaal schrijven is dat goede marketing. Het gaat er niet om direct iets te verkopen. Je vraagt juist de aandacht van je publiek omdat je iets interessants te vertellen hebt. Om te laten zien dat jij iets waardevols te bieden hebt. De kunst is dus om met je verhaal in de leefwereld van je publiek te gaan zitten. De verkoop volgt daarna.

Deze aanpak, contentmarketing, is wat wij iedere dag adviseren aan onze klanten. Veel organisaties nemen zich voor hun marketing op deze manier aan te pakken. Vergaderingen worden gehouden. Plannen worden gemaakt. Dan komt het moment om echt te beginnen met schrijven. En dan…

Het lijkt simpel en dat is het ook. Ga maar na: het is nog nooit zo eenvoudig geweest om een verhaal te schrijven. Geen drukpers meer nodig. Iedereen heeft altijd een fotocamera, namelijk onze telefoon, op zak. Ideaal. En toch vinden we het lastig om daadwerkelijk onze verhalen te schrijven. Dit komt omdat een aantal dingen ons tegenhoudt. Daarom een aantal tips om je op weg te helpen.

Kies een onderwerp

Begin niet in het wilde weg. Kies eerst een onderwerp. Iets waar je veel over weet. Iets waar je makkelijk over kunt vertellen. Hoe ziet een typische werkdag eruit? Een interessant project? Een paar handige tips? (Zoals deze blog.) Hou het simpel en concreet.

Twijfel niet

Voorkom dat je allerlei drempels voor jezelf opwerpt. Iedereen kan schrijven. Je doel is niet om de Nobelprijs voor de literatuur te winnen, hè. Je wil gewoon een leuke blog schrijven. Leg de lat niet te hoog.

Begin in het midden

Het lijkt logisch om bij het begin te beginnen. Met een titel en inleiding. Maar zo rijd je jezelf meteen klem. Want een sterke titel en intro is misschien wel het moeilijkste deel van je stuk. Doe dit dus als laatst. Start met hetgeen je daadwerkelijk wil vertellen. Het punt dat je wil maken. Dat is het makkelijkste omdat je wel weet wat je echt wil zeggen. Als de kern eenmaal staat is een begin makkelijk geschreven (en het slot trouwens ook).

Wees niet te kritisch

Schrijven, of een andere vorm van ‘creatie’, brengt allerlei emoties met zich mee. Je stelt jezelf kwetsbaar op door iets van jezelf aan de buitenwereld te laten zien. Heel normaal, dus, dat je dit spannend vindt. Als reflex steekt perfectionisme al snel de kop op. Probeer dit weer een beetje de kop in te drukken. (Op dit moment twijfel ik zelf of dit stukje niet te lang wordt.) Liever een stuk afmaken dat niet 100% perfect is, dan een briljant stuk vroegtijdig op de plank leggen en niet meer naar omkijken. 

De conclusie: kom in beweging. Ga aan de slag. Het juiste moment is nu. (Insert hier zelf een motiverende quote.) We zien het helaas te vaak gebeuren dat goede verhalen op de plank blijven liggen. En dat is zonde. Ze mogen de wijde wereld in. Go!

Comments are closed.