Bootcamp contentmarketing
Wil jij in drie dagen alle ins- en outs van contentmarketing leren? Dan is deze bootcamp iets voor jou. We organiseren het in samenwerking met de UvA Academy én de beste contentmakers uit ons netwerk.
Tijdens deze intensieve dagen combineren we theorie en praktijk. Na afloop kun je zelf aan de slag met jouw content.
Dag 1
Theorie contentmarketing
We beginnen met de theorie uitgelegd door Ed Peelen, bijzonder hoogleraar contentmarketing en oprichter van de UvA Academy. Hij laat zien waarom goede content onmisbaar is in iedere marketingstrategie.
Storytelling
Een ervaren journalist deelt inspirerende voorbeelden uit eigen koker. Ze legt uit hoe je de aandacht trekt en hoe je complexe materie begrijpelijk maakt voor je publiek.
Een ervaren marketeer legt uit welke elementen belangrijk zijn voor een goede contentstrategie. Welke vertelvormen kun je het beste gebruiken? En hoe behaal je resultaat? Je verzamelt de best-practices die je zelf kunt toepassen.
Zelf verhalen maken
In de middag ga je zelf verhaalideeën op papier zetten. Natuurlijk begeleiden we je daarbij. Met behulp van oefeningen, brainstormtechnieken en gerichte vragen spreken we jouw creativiteit aan. Je zal versteld staan hoeveel ideeën er in je opkomen.
Dag 2 en 3
Hoe doe je dat nou?
Ideeën heb je nu genoeg, maar de vraag blijft: ‘hoe doe je dat nou?’. Op de tweede dag komen verschillende makers uit ons netwerk langs om korte workshops te geven. Wij werken dagelijks met hen samen om mooie verhalen voor onze klanten te maken. Op deze dag zijn ze er voor jou. Ze leggen de praktijk uit en helpen je op weg.
Gevarieerd aanbod
Er zijn workshops waarin je concrete skills leert, zoals: blogs schrijven, fotograferen, doelgerichte video’s en podcasts maken. Maar we wijden ook sessies aan het organiseren van je (interne) redactie en het opzetten van je eigen contentdashboard.
Programma
Bekijk het gedetailleerde programma hieronder om te zien welke workshops interessant zijn voor jou. Je kiest zelf welke workshops je wil bijwonen. Kom je met meerdere collega’s, dan kun je ervoor kiezen om te spreiden. Er zal heel de dag iemand van de organisatie aanwezig zijn waar je altijd even mee kunt sparren.
Workshops
Dit is het aanbod van workshops die je kunt volgen op de tweede en derde dag. Iedere workshop wordt verzorgd door een ervaren maker uit ons netwerk. Het programma is onder voorbehoud van wijzigingen.

Iedereen kan schrijven, maar wat hulp is altijd goed. Het is soms moeilijk om je gedachten in woorden uit te drukken. En er dan ook nog een goedlopend verhaal van te maken. Onze ervaren journalist loodst je door het schrijfproces heen. En helpt bij het schrijven van een goede kop en intro.

Of je nou festivals of corporates fotografeert, je zoekt altijd het menselijke verhaal. Het maakt niet uit of je marketing B2B of B2C is, de kijker is altijd een persoon. Met een professionele fotograaf ga je aan de slag om zelf aansprekende foto's te maken. Breng je eigen camera (of natuurlijk je smartphone) mee.

Hoe maak je een doelgerichte video met je telefoon? In deze hands-on workshop ga je aan de slag met filmtechnieken (audio, licht,camera), leer je hoe je dynamische shots maakt, en maak je kennis met handige apps om je video's te bewerken.

Je hebt een website, je maakt content, je gebruikt sociale media en je verstuurt een nieuwsbrief. Maar wat leveren al deze digitale activiteiten nou op? En hoe maak je dit inzichtelijk voor het management? Weg met Excelsheets waar je handmatig cijfers invoert en waar tig versies van rondzwerven. Jouw dashboard is altijd toegankelijk en geeft de actuele cijfers weer. We laten je zien hoe je dit zelf bouwt.

Podcasts worden in een razend tempo populairder. Ook bedrijven hebben ze ontdekt als uitstekende manier om gericht op een specifieke doelgroep hun verhaal te vertellen. En een ruimte te vinden om de diepte in te gaan. Hoe is een goede podcast opgebouwd en hoe maak je die? Renée van Heteren is een ervaren podcastmaker en laat je kennismaken met het podcastmedium.

Zonder overzicht en een heldere taakverdeling blijven al die mooie verhalen op de plank liggen. Structuur helpt jouw contentteam. Hoe vul je jouw contentkalender in? Wie doet wat en wanneer? En welke tools gebruik je om dat allemaal in goede banen te leiden?
Aanmelden
Is de bootcamp contentmarketing iets voor jou? Je kunt je aanmelden via de website van de UvA Academy.
Wat anderen van de bootcamp contentmarketing vonden
Diana Langerak
Diana Langerak | Marketing & Communicatie