Maak de natuurlijke wrijvingen van het creatieve proces productief

Het grootste deel van mijn werkervaring is afkomstig van mijn tijd bij consultancybedrijven en marketingbureaus. Ik heb altijd projectmatig en voor meerdere klanten tegelijk gewerkt. Dat vind ik mega-interessant, het is een groot voorrecht om bij zoveel mooie bedrijven in de keuken mee te kunnen kijken.

In mijn werksituaties heb ik ook nogal wat wrijving gezien. Het creatieve proces en de resulterende dynamiek tussen klant en bureau levert nou eenmaal wel eens wrijving op. Dat is op creatief vlak niet erg, misschien zelfs nodig, maar er zijn ook een paar valkuilen die vermeden kunnen worden.

Ik heb het vaak meegemaakt: vanuit enthousiasme meteen de creativiteit induiken. Terwijl, als je even stilstaat om de valkuilen in te calculeren kan dit veel ellende schelen aan het einde van de rit. Het kost je weinig tijd en levert een goede en productieve relatie op.

Heb een afgekaderd plan waarbinnen je creatief kunt zijn

Het lijkt nogal een open deur maar ‘gewoon beginnen’ is geen strategie. Uiteindelijk wil je altijd een doel bereiken. Bespreek dit van tevoren goed met elkaar. Beslis ook welk publiek je met jouw creaties wil gaan aanspreken. Daarna brainstorm je over welke verhalen hier het beste bij passen en in welke vorm je deze wilt maken.

Moet dit een dik boekwerk zijn? Nee. Een eenvoudig maar concreet plan is voldoende. Omschrijf de dingen die belangrijk voor je zijn en waar je niet zomaar van af wilt wijken. Dit zorgt voor een kader waarbinnen je creatief kunt zijn. Zo verzeker je dat je bijdraagt aan de doelen. Maar het biedt ook genoeg vrijheid voor creativiteit.

De maker staat altijd in contact met de opdrachtgever

Een plan is een goed begin. Maar timmert natuurlijk niet alles dicht. Dat is ook niet de bedoeling. Gaandeweg kunnen er nieuwe inzichten ontstaan. Het is daarom cruciaal dat degene die het creatieve werk doet (schrijven, ontwerpen, fotograferen) in direct contact staat met de opdrachtgever. Dit zorgt ervoor dat de opdrachtgever zijn wensen kan uiten en de creatieve professional kan aangeven of iets haalbaar is. Daarnaast, en wellicht belangrijker, ontstaat er een dialoog die de creativiteit bevordert. Als er een sfeer is waarbij iedereen nieuwe ideeën kan opperen zul je verstelt staan welke creativiteit er allemaal boven water komt.

Er is vaak een reflex bij het bureau om tussen de klant en de uitvoerder te gaan zitten. Met de beste bedoelingen uiteraard – zoals het bewaken van kwaliteit en behouden van goede relaties – maar inhoudelijk werkt het beter om een stap opzij te doen en te vertrouwen op ieders professionaliteit.

Werk gestructureerd, alleen zo houd je vol en blijf je op koers

Een idee lijkt vaak simpel, maar als je het dan gaat uitvoeren komen er toch veel details bij kijken. Om het werk tot een succes te maken moet je die details goed in de gaten houden. Ook zullen de resultaten niet altijd direct zichtbaar zijn. Creativiteit vergt een lange adem. Een goede werkstructuur, hoe tegenstrijdig dit ook klinkt, zorgt ervoor dat je volhoudt, niet wegglijdt van de ingeslagen koers en je doel bereikt.

Dit hoeft niet ingewikkeld te zijn. Veel bedrijven gebruiken bijvoorbeeld een Kanban-bord met kolommen en kaartjes om bij te houden wat, wanneer en door wie gedaan moet worden. Dit kan je prima gebruiken voor creatief werk. Knip de opdracht op in kleine taken en maak een planning wanneer je wil dat iedere taak klaar is. Binnen die tijd moet het gebeuren. En we weten allemaal: onder (lichte) druk komen je beste ideeën naar boven. Zo zorg je ervoor dat het niet alleen bij ideeën en plannen blijft, maar dat je het ook echt gaat dóén.

Misschien wel de allerbelangrijkste les: je kunt niet alles van tevoren bedenken. Als je al deze checkboxen hebt aangevinkt, ben je lekker aan de slag en komt het echt allemaal goed.

Leadgeneratie: vijf alternatieven voor whitepapers en e-books

Het uiteindelijke doel van contentmarketing is altijd dat jouw beoogde doelgroep een door jou gewenste actie onderneemt – conversie genaamd. Goede content en mooie verhalen zijn goed, maar voor een marketeer zijn ze slechts een middel, niet het doel.

Wanneer marketeers denken aan conversie, denken ze ook meteen aan whitepapers en e-books. Voor een diepgravende stuk zijn mensen namelijk bereid hun gegevens achter te laten. Voor een blog niet.

Maar inmiddels zijn we murw geslagen met e-books en whitepapers. Bovendien komen de meeste neer op een van de twee uitersten: de inhoud is heel sterk en uitgebreid, mensen beseffen zich dat de materie complex is maar raken tegelijkertijd totaal overweldigd. Of de inhoud is flinterdun en men heeft direct door dat verkoop het eigenlijke doel is. Waardoor mensen zich bekocht voelen, want de contactgegevens zijn wel afgegeven.

Daarom zetten we vier alternatieven whitepapers en e-books op een rij.

Onderzoek

Door zelf onderzoek te doen en te publiceren deel je nuttige kennis en relevante inzichten met je potentiële klanten. Voor een presentatie met bevindingen die hout snijden willen mensen best hun emailadres geven.

Bonus: je kunt aan dezelfde mensen vragen of ze respondent willen zijn voor je onderzoek. Stuur een korte enquête rond en vraag aan het einde of men de resultaten per email wil ontvangen.

Scan

Met een scan geef je een gepersonaliseerd antwoord op een vraag. Een bezoeker vult een formulier in en daar wordt het antwoord op aangepast.

Calculator

Verkoop je iets op maat? Laat mensen zelf een pakket samenstellen of hun prijs berekenen. Een calculator is een goede leadgenerator.

Webinar

Een webinar is misschien wel de meest persoonlijke manier van digitaal contact. Mensen schrijven zich van tevoren in, tijdens het webinar deel je nuttige kennis en achteraf kunnen de deelnemers vragen stellen.

Met andere woorden, een heel persoonlijk instrument waarmee je toch efficiënt en effectief een grotere groep bereikt. Extra voordeel: meestal kun je een webinar opnemen zodat mensen deze later terug kunnen kijken.

Demo

Je kunt je afvragen of een demo nog onder marketing valt, of dat het al verkoop is. Het is in ieder geval een goede manier om laagdrempelig jouw product te laten zien. Je kunt demo’s op verschillende manieren geven: persoonlijk langsgaan, via een video-call met screenshare, de lead toegang geven tot een testomgeving of een vooraf opgenomen producttour laten zien.

Een dosis motivatie om te beginnen met verhalen schrijven

De meeste mensen hebben een nare associatie bij het woord ‘marketing’. Voor velen staat het gelijk aan reclame. Reclame = irritant. En toch, als we een goed verhaal schrijven is dat goede marketing. Het gaat er niet om direct iets te verkopen. Je vraagt juist de aandacht van je publiek omdat je iets interessants te vertellen hebt. Om te laten zien dat jij iets waardevols te bieden hebt. De kunst is dus om met je verhaal in de leefwereld van je publiek te gaan zitten. De verkoop volgt daarna.

Deze aanpak, contentmarketing, is wat wij iedere dag adviseren aan onze klanten. Veel organisaties nemen zich voor hun marketing op deze manier aan te pakken. Vergaderingen worden gehouden. Plannen worden gemaakt. Dan komt het moment om echt te beginnen met schrijven. En dan…

Het lijkt simpel en dat is het ook. Ga maar na: het is nog nooit zo eenvoudig geweest om een verhaal te schrijven. Geen drukpers meer nodig. Iedereen heeft altijd een fotocamera, namelijk onze telefoon, op zak. Ideaal. En toch vinden we het lastig om daadwerkelijk onze verhalen te schrijven. Dit komt omdat een aantal dingen ons tegenhoudt. Daarom een aantal tips om je op weg te helpen.

Kies een onderwerp

Begin niet in het wilde weg. Kies eerst een onderwerp. Iets waar je veel over weet. Iets waar je makkelijk over kunt vertellen. Hoe ziet een typische werkdag eruit? Een interessant project? Een paar handige tips? (Zoals deze blog.) Hou het simpel en concreet.

Twijfel niet

Voorkom dat je allerlei drempels voor jezelf opwerpt. Iedereen kan schrijven. Je doel is niet om de Nobelprijs voor de literatuur te winnen, hè. Je wil gewoon een leuke blog schrijven. Leg de lat niet te hoog.

Begin in het midden

Het lijkt logisch om bij het begin te beginnen. Met een titel en inleiding. Maar zo rijd je jezelf meteen klem. Want een sterke titel en intro is misschien wel het moeilijkste deel van je stuk. Doe dit dus als laatst. Start met hetgeen je daadwerkelijk wil vertellen. Het punt dat je wil maken. Dat is het makkelijkste omdat je wel weet wat je echt wil zeggen. Als de kern eenmaal staat is een begin makkelijk geschreven (en het slot trouwens ook).

Wees niet te kritisch

Schrijven, of een andere vorm van ‘creatie’, brengt allerlei emoties met zich mee. Je stelt jezelf kwetsbaar op door iets van jezelf aan de buitenwereld te laten zien. Heel normaal, dus, dat je dit spannend vindt. Als reflex steekt perfectionisme al snel de kop op. Probeer dit weer een beetje de kop in te drukken. (Op dit moment twijfel ik zelf of dit stukje niet te lang wordt.) Liever een stuk afmaken dat niet 100% perfect is, dan een briljant stuk vroegtijdig op de plank leggen en niet meer naar omkijken. 

De conclusie: kom in beweging. Ga aan de slag. Het juiste moment is nu. (Insert hier zelf een motiverende quote.) We zien het helaas te vaak gebeuren dat goede verhalen op de plank blijven liggen. En dat is zonde. Ze mogen de wijde wereld in. Go!